Uw restaurant online beter vindbaar maken met linkbuilding: een complete uitleg
We horen geregeld van horeca-ondernemers dat hun restaurant-website niet goed vindbaar is in de lokale zoekresultaten. Daar kan linkbuilding verandering in brengen. Binnen dit artikel vertellen we je er alles over!
Het belang van een goede vindbaarheid in Google
Een website hebben is een mooi beginpunt om online reservaties en klanten binnen te halen, maar daar begint het avontuur pas. Een goede strategie is noodzakelijk om mensen effectief op jouw website te krijgen. Onderzoek door Neil Patel wees uit dat 75% van alle surfers niet verder kijkt dan de eerste pagina van Google. Sterker nog, een andere studie wees uit dat ongeveer 70% enkel klikt op de eerste vijf zoekresultaten. De positie van jouw horeca-website is dus letterlijk geld waard.
De voordelen van SEO voor horeca op een rijtje
Het doel van zoekmachine-optimalisatie (SEO) spreekt voor zich: door handelingen uit te oefenen die Google prettig vindt stijgt jouw website in het rijtje van zoekresultaten. Deze hogere positie zorgt voor meer bezoekers op jouw website. Een stijging in websitebezoekers vertaalt zich vervolgens in een stijging van online reservaties. Er zijn echter nog meer voordelen aan verbonden, die we hier voor je opsommen:
- SEO is de meest duurzame manier om aan horeca-marketing te doen. Eens je een goede positie hebt verzekerd, is het moeilijk om deze kwijt te spelen. Jouw horecazaak geniet dus jarenlang van jouw inspanningen op SEO-vlak.
- SEO is een geweldige manier om jouw klantenbereik te vergroten en meer te focussen op nieuw cliënteel. Dat is ideaal voor horeca-uitbaters die het gevoel hebben dat ze een vast klantenbestand hebben opgebouwd, maar tegelijk een plateau hebben bereikt.
- Onderzoek wees uit dat maar liefst 42% van lokale zoekopdrachten gebeuren via Google Maps. Door SEO uit te voeren stijg je niet alleen in de gewone Google-zoekresultaten, maar ook in Google Maps. Dat is ideaal voor horecazaken in drukke gebieden of stadscentra waar er veel lokale concurrentie is.
On-website SEO en off-website SEO
SEO is een zeer divers en omvangrijk werk dat bestaat uit een groot aantal verschillende skills. Enerzijds is er on-website SEO, waarmee je op jouw website zelf allerlei verbeteringen toebrengt die Google leuk vindt. Anderzijds is er off-website SEO, dat zich volledig toespitst op linkbuilding. Wat linkbuilding precies inhoudt, ontdek je in de volgende alinea’s.
Wat is linkbuilding voor horeca?
Linkbuilding focust zich op de creatie van backlinks. We spreken van een backlink wanneer een andere website een link aanmaakt die doorverwijst naar jouw website. Links vertellen aan Google dat jouw website kwaliteitsvol en relevant is. Google ziet zo’n backlink als een aanbeveling voor jouw horecazaak. Hoe meer aanbevelingen, hoe beter.
Hoe belangrijk is linkbuilding voor een horeca website?
Linkbuilding weegt zwaar door binnen een SEO-campagne. Een studie door MOZ, één van ‘s werelds grootste SEO-platformen, wees uit dat linkbuilding voor meer dan 50% meetelt in de bepaling van jouw positie in Google. Het is dus aangewezen voor de horecaondernemer om dit onderdeel mee te nemen in de digitale marketinginspanningen.
Verschillende soorten links
MOZ categoriseert drie soorten links:
- Natuurlijke links: deze links worden spontaan gegeven zonder kunstmatige actie. Een food-blogger die bijvoorbeeld een link toevoegt aan een bericht dat verwijst naar zijn favoriete restaurant, is een natuurlijke link.
- Handmatig gemaakte links: dit soort links ontvang je via doelbewuste, vaak gesponsorde activiteiten, bijvoorbeeld de webpagina van een influencer die doorverwijst naar jouw restaurant-website.
- Zelfgemaakte links: dit type link komt tot stand door het plaatsen van links in grote online databanken, reacties op een forum, of op platforms die Google als spam ziet. In bepaalde gevallen neigt deze tactiek naar ‘black hat SEO’ en zal Google je straffen voor dergelijke links.
Welke links zijn het beste voor jouw restaurant-website?
De links die het meest bijdragen aan jouw SEO zijn over het algemeen de links die een goede ‘link equity’ hebben. Een goede ‘link equity’ wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren:
- De domein autoriteit score (DA) van de website waar de link vandaan komt (bv. de website van Het Laatste Nieuws is beter dan de website van een lokale speler).
- Hoe relevant het onderwerp is van de website waar de link vandaan komt (bv. een link op een food-blog is beter dan een link van een website over katten).
- De actuele relevantie van de website waar de link vandaan komt (bv. een website die up to date blijft is beter dan een website die al een tijdje inactief is).
- De beschrijving in de ankertekst. De ankertekst is het zichtbare blauwe stukje tekst dat onderlijnd is in de link. (bv. ‘de lekkerste pizzeria in Antwerpen’ is beter dan simpelweg ‘klik hier’.)
- De betrouwbaarheid van de website waar de link vandaan komt (bv. een veilige website is beter dan een site die door Google wordt gezien als spam).
Autoriteit: het centrale woord in een linkbuilding campagne
Linkbuilding draait volledig rond het woord autoriteit. De domein-autoriteit score (DA) is een score op 100 die weerspiegelt hoeveel autoriteit jouw website heeft in de ogen van Google. De domein-autoriteit score (DA) werd ontwikkeld door MOZ. Deze DA-score is waarheidsgetrouw en wordt algemeen geaccepteerd door de SEO-wereld.
Om het effect van autoriteit in actie te zien, koppelen we terug naar een klantcase. We zien een mooie evenredige stijging naarmate de autoriteit van de website groeit. Uiteraard is het naast linkbuilding ook belangrijk om te focussen op zoekwoorden en on-website SEO. Zo kan je met de juiste zoekwoorden veel website-verkeer binnenhalen.
Hoe kan je de domein-autoriteit van jouw website checken?
Er zijn verschillende SEO-tools die het controleren van jouw domein-autoriteit mogelijk maken. Naast betalende programma’s zoals SEMRush en Ahrefs kan je ook de gratis Chrome-plugin Ubersuggest downloaden. Hiermee kan je snel en gemakkelijk de autoriteit van eender welke website controleren, inclusief de jouwe.
Hoe geraakt jouw horeca-website aan meer backlinks?
Er zijn verschillende manieren om aan linkbuilding te doen. We sommen de beste methodes voor je op:
- Bloggen: een geweldige manier om meer links naar jouw website binnen te halen, is het aanmaken van een restaurant- of food-blog op jouw website. Geef af en toe eens een lekker recept weg, of schrijf leuke weetjes en tips over de restaurantsector. Wanneer jouw content smaakvol is, wordt deze gedeeld en gelinkt door andere websites op het internet. Bovendien is bloggen enorm goed voor jouw on-website SEO, waardoor je voor meer zoekwoorden in de zoekresultaten tevoorschijn zal komen.
- Food- en restaurant-blogs uitnodigen: dit is een effectieve manier om links van hoge kwaliteit binnen te halen. Je kan eventueel een tegenprestatie voorstellen, zoals een gratis etentje in jouw zaak in ruil voor een artikel mét backlink. Over het algemeen geldt: hoe bekender de bron, hoe meer autoriteit je zal krijgen via hun link. Uiteraard is niet elke blog even bereikbaar. Contacteer daarom ook minder bekende, lokale blogs. Alle links helpen jouw website vooruit!
- Nieuwssites contacteren: nieuwssites hebben vaak een hoge autoriteit. Een link van zo’n platform is écht goud waard. Heb je contacten bij de lokale, regionale of zelfs nationale nieuwswebsites, twijfel dan zeker niet om ze te contacteren voor een artikel inclusief backlink.
- Uitbesteden aan experts: linkbuilding is tijdrovend, zeker voor de drukke horeca-ondernemer. Er zijn gelukkig veel experts in linkbuilding op de markt die je perfect kunnen bijstaan in het uitbreiden van jouw linkprofiel. Dergelijke experts werken vaak met een uitgebreid publisher-netwerk. Zij staan in contact met websites die sector-specifiek zijn, waardoor er aan een duurzaam linkprofiel voor jouw horecazaak kan worden gebouwd.
Zou je moeten ingaan op aanbieders die links in bulk verkopen?
Iedereen krijgt wel eens e-mails die te mooi lijken om waar te zijn. Bij linkbuilding is dat niet anders. Exposure Ninja geeft mee dat dergelijke aanbiedingen niet alleen nutteloos, maar zelfs schadelijk kunnen zijn voor jouw website-SEO. Er bestaan geen shortcuts naar succes, en je bent op lange termijn altijd af met betrouwbare partners. Neem dus een goed moment voor bezinning en onderzoek vooraleer je met jouw linkbuilding-partner in zee gaat. Een goede keuze zet jouw zaak op de juiste koers voor jaren!