Jouw restaurant-website zelf bouwen: 4 vragen die bepalen of je het wel of niet zou moeten proberen.

Jeroen Meertens
9/8/2022

Een restaurant-website uitbesteden aan een digitaal marketingbureau gespecialiseerd in horeca kan een investering zijn die je liever eventjes wilt uitstellen. Maar wat als je nu eens de tijd zou nemen om zelf jouw website te bouwen en beheren? We laten je zelf beslissen na het beantwoorden van 4 pertinente vragen. Laten we beginnen!

1. Is budget momenteel een grote factor?

Uiteraard is geld een belangrijke factor voor ieder restaurant, café, bar of venue. Maar een betere vraag is of er budget beschikbaar is om te investeren. Een website zou je niet moeten zien als een vlakke kost, maar als een investering. Want wees gerust, een goede website verdient zichzelf op termijn (meer dan) terug. De hamvraag is dus of er op budgettair vlak ruimte is om het klusje uit te besteden aan een marketingbureau met kennis van zaken.

Een goed online marketingkantoor let niet alleen op een leuk design, maar ook op:

- een goede verhouding op alle schermformaten;

- een activerende call to action;

- de best practices in SEO

- diverse technische optimalisaties om het meeste uit jouw website te halen.

Dit zijn allemaal valkuilen waar een doe-het-zelver weinig kaas van heeft gegeten. Ze zijn thans enorm belangrijk om:

- klanten een overtuigende indruk van jouw zaak te geven;

- hoog te scoren in de zoekresultaten.

Is het antwoord ja: probeer ‘m gerust zelf te bouwen!

Is het antwoord nee: schakel meteen een expert in!

2. Hoe technisch onderlegd ben je in het bouwen van websites?

We gaan er alvast vanuit dat je in een vorig leven geen web developer was, maar toch denk je best eerlijk na over deze vraag. Sommige restaurant-uitbaters zijn al wat technischer aangelegd dan andere, maar als je totaal niet thuis bent in het digitale wereldje, kan je best jouw plannen om zelf een website te bouwen en beheren opdoeken.

Het begint allemaal bij een aanschaf van een domeinnaam. Dat kan bijvoorbeeld bij de provider One.com. Inzake website builders voor beginners kan je kiezen voor Wix of Squarespace. Er zit een kleine leercurve aan, maar gelukkig zijn er een aantal leuke horeca-templates die je al een goede basis geven voor het bouwen van je eigen horeca-website. We geven je wel mee dat deze platforms niet de beste features met zich meebrengen op het vlak van performance en design.

Is het antwoord ja: probeer ‘m gerust zelf te bouwen!

Is het antwoord ‘weinig tot niet’: schakel meteen een expert in!

3. Hoeveel tijd heb je om jouw website regelmatig te voorzien van updates?

Je site lanceren is één ding, maar jouw site regelmatig bijwerken met de laatste menukaart, seizoensspecials, nieuwsupdates en acties is een ander. Een half-gebakken, statische website waar geen animo op te vinden is gaat je weinig nieuwe klanten opleveren. Een betrokken marketing-team met frisse ideeën en technische kennis van zaken zal daarentegen een wereld van verschil maken.

Is het antwoord ‘genoeg tijd’: probeer ‘m gerust zelf te bouwen!

Is het antwoord ‘weinig tot geen tijd: schakel meteen een expert in!

4. Hoe ervaren ben je met SEO?

Louter een website online zetten gaat je weinig nieuwe klanten opleveren. Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie, is een onmisbaar onderdeel om vindbaar te worden in de zoekresultaten. Op zijn minst zou je toch aan Google moeten laten weten dat je bestaat (via Google Search Console), en dan dien je tegelijk ook best een sitemap in. Uiteraard is dat nog maar het begin van het avontuur, dat gevuld zit met technische snufjes van alle aard.

Is het antwoord ‘ik voel me thuis in de wereld van Google Search Console, blogs, meta-beschrijvingen, robots.txt en backlinks’: probeer ‘m gerust zelf te bouwen!

Is het antwoord ‘Euh, SEO, wat is dat?’: schakel meteen een expert in!

Conclusie

We snappen het: een website kan een investering zijn die je op dit moment mist als kiespijn. De meeste ondernemers hebben ook een zwaar geval van het ‘ik-kan-alles’-syndroom, wat wij als geen ander begrijpen!

Of je het bouwen van je website nu zelf zal uitvoeren of uitbesteden aan een expertise-bureau, het gaat je in beide gevallen tijd óf geld kosten. Weet wel dat je in de digitale wereld van vandaag enorm veel return kan halen uit een goed gebouwde website. Als je op dit moment de investering kan veroorloven, is het een goede zaak om een betrokken en gespecialiseerd marketingbureau in te schakelen. Want een goede website valt te vergelijken met een geoliede website marketing-machine, die gegarandeerd een nieuwe stroom aan klanten zal binnenloodsen.

Naar blog-overzicht

Pijltje

Contacteer ons. We bijten!

Nou, niet letterlijk. We weten als geen ander dat de drempel om contact op te nemen altijd hoog ligt. Word je niet meegesleurd in een sales-gesprek waar je totaal niet op zit te wachten? Heb ik dit wel echt nodig? Heb ik hier het budget wel voor?

Dit zijn allemaal pertinente vragen die belangrijk zijn. We zijn er echter om jou te helpen om jouw levenswerk te laten groeien. Neem contact met ons op voor een stressvrij en vrijblijvend gesprek!

Contacteren

Chat hier met ons!