Advertenties op Tripadvisor, iets voor jouw horecazaak?
Tripadvisor heeft zijn status als leidend marketingplatform voor de horecasector het laatste decennium stevig verankerd. Het is voor hotels, restaurants, bars en cafés een handig medium om meer bereik, betrokkenheid en nieuwe reservaties te genereren. Net zoals Google Ads en Facebook Ads biedt Tripadvisor ook de mogelijkheid om betaalde advertenties te plaatsen. Binnen dit artikel ontdek je er alles over!
Het belang van Tripadvisor voor jouw horecabedrijf
Studies wezen uit dat Tripadvisor aan de basis ligt van zo’n 10% van alle horeca-transacties wereldwijd. Het onderzoek vermeldt verder dat het platform ongeveer 7 miljoen horecabedrijven oplijst, met maar liefst 702 miljoen klantbeoordelingen. Verder wees deze studie uit dat meer dan 30% van alle consumenten Tripadvisor gebruikt om beoordelingen te lezen over horecazaken. Het onderhouden van een Tripadvisor-profiel kan dus extra bereik geven voor jouw hotel, restaurant of café.
De gratis versie van Tripadvisor
Gelukkig is Tripadvisor, net zoals Facebook en Instagram, gratis voor horeca-uitbaters om een profiel aan te maken. Naast het tonen van uw restaurantgegevens kan je enkele handige functionaliteiten toevoegen zoals het plaatsen van foto’s, het ontvangen van beoordelingen en het toevoegen van een reservatie-knop.
Tripadvisor premium
Naast de goed uitgeruste gratis versie van Tripadvisor kan je als horecazaak ook intekenen voor een betaalde premium-versie. Hiermee krijg je toegang tot de volgende extra tools:
- Statistieken: je krijgt toegang tot diepgaande pagina-inzichten en statistieken, die je kan vergelijken met statistieken van concurrerende horecazaken.
- Storyboard: voeg een video toe als eerste beeld op uw pagina (in plaats van foto’s)
- Uitgelichte beoordelingen: selecteer uitgelichte beoordelingen die prominent in beeld komen.
- De 3 beste redenen: selecteer de hoofdredenen waarom bezoekers moeten afzakken naar jouw horecazaak. Deze komen prominent in beeld op jouw pagina.
- Uitgelichte foto’s: bepaal zelf de volgorde van de foto’s die worden getoond.
Jouw plaats in de organische zoekresultaten van Tripadvisor
Net zoals Google werkt met een algoritme om resultaten te rangschikken, werkt Tripadvisor ook met enkele criteria om horecazaken te indexeren in de (lokale) zoekresultaten. Tripadvisor houdt rekening met de volgende factoren:
- Kwantiteit van beoordelingen: meer beoordelingen laten jouw rangschikking stijgen.
- Kwaliteit: positieve beoordelingen zijn beter dan negatieve beoordelingen
- Recentheid: actuele beoordelingen zijn belangrijk om jouw rangschikking intact te houden.
Door netjes jouw profiel te beheren, genoeg positieve beoordelingen te verzamelen en actief te reageren op klantbeoordelingen zal jouw profiel een goede zichtbaarheid genieten.
Adverteren op Tripadvisor
Net zoals Google werkt Tripadvisor met een ‘pay per click’ systeem, wat betekent dat je enkel advertentiebudget betaalt als iemand jouw horecazaak daadwerkelijk aanklikt in het overzicht. Onderzoek door Siteminder wees uit dat de gemiddelde kost per click ligt tussen de 1 en 3 dollar (heden ten dage vergelijkbaar met de euro). Voorts kan je de duurtijd en doelgroep van jouw campagne instellen. Een advertentiecampagne op Tripadvisor geeft jouw horecabedrijf de volgende voordelen:
- Jouw advertenties worden getoond aan gebruikersprofielen die overeenkomen met jouw ingestelde doelgroep.
- Jouw advertenties worden getoond aan gebruikers die concurrerende zaken aan het bekijken zijn.
- Je komt hoger aan bod in de lijsten en zoekresultaten.
Is adverteren op Tripadvisor iets voor jouw horecazaak?
Online advertentiecampagnes kosten geld, en je wilt als horeca-ondernemer natuurlijk genoeg budget beschikbaar hebben voor de meest winstgevende kanalen. Wanneer jouw marketingbudget het toelaat, is het interessant om Tripadvisor advertenties te overwegen om de volgende redenen:
- Je betaalt slechts per click. Dat is voordeliger dan betalen per weergave (zoals Facebook en Instagram).
- Je kan advertenties rechtstreeks tonen aan gebruikers die een concurrent van je aan het bekijken zijn. Dit kan handig zijn voor horecazaken die graag nieuw cliënteel willen aantrekken dat momenteel nog te vaak bij de concurrentie zit.
- Je kan, net zoals met Google en Facebook, jouw doelgroep afbakenen en finetunen naarmate de campagne vordert.
- Je adverteert op een platform dat helemaal toegewijd is aan horeca, met gebruikers die graag leuke nieuwe plekjes (zoals jouw restaurant) willen ontdekken. Dat is handig wanneer jouw horecazaak nog relatief nieuw is, of wanneer je jouw naamsbekendheid nog een extra duwtje in de rug wilt geven.
Tips om meer te halen uit Tripadvisor zonder te adverteren
Hoger in het rijtje komen op Tripadvisor gaat niet over één nacht ijs, zeker als je momenteel nog niet staat te springen om extra budget vrij te maken voor advertenties. Het vereist, zoals elk bij marketingplatform, een goede strategie om succes te boeken. Hier volgen enkele tips hoe je alvast mooie stappen kan maken:
- QR-code: positieve restaurantbeoordelingen zijn van goudwaarde. Presenteer na of tijdens het afrekenen met de klant een leuk bedankkaartje met een QR-code die linkt naar jouw Tripadvisor-profiel en vraag vriendelijk voor een beoordeling. Je zult ervan versteld staan dat maar liefst 70% van consumenten ingaat op het verzoek!
- Sticker: ben je actief op Tripadvisor, kan je gratis een officiële sticker bestellen. Deze sticker kan worden geplaatst in jouw zaak om mensen te activeren voor een beoordeling, of om te laten weten dat je aanwezig bent op Tripadvisor.
- Reageren op beoordelingen: door te reageren op beoordelingen verhoog je jouw engagement op het platform. Ondanks het feit dat het niet meteen meetelt voor een hogere positie, toon je wel jouw betrokkenheid naar de klant en toekomstige klanten.