5 tips hoe je restaurant-klanten binnenhaalt met Facebook Ads
Facebook Ads voor restaurants is een geweldige tool om nieuwe klanten binnen te halen en om hen vervolgens vaste klanten te maken. Het is op een bepaalde manier zelfs eng om te ontdekken hoeveel dit programma werkelijk van ons weet, en sterker nog, hoe bedrijven (zoals jouw restaurant) hier mee aan de slag kunnen gaan. In dit artikel geven we je 5 tips hoe je het maximale potentieel kan benutten uit jouw advertenties.
Eerst iets over Facebook zelf. Zoals algemeen bekend is, is Facebook een sociaal platform dat men gebruikt om in contact te blijven met vrienden en familie. Maar voor bedrijven is het een goudmijn aan zakelijke informatie. Dankzij de berg aan data kunnen restaurants heel specifiek handelen met hun reclame. Met andere woorden, Facebook biedt de mogelijkheid om enkel advertenties te tonen aan de mensen die waarschijnlijk interesse hebben in jouw horecaconcept.
Veel restaurants en diens marketing-verantwoordelijken kunnen de verleiding niet weerstaan om hun posts naar een veel te groot en breed publiek te richten. Want meer is altijd beter, toch? Het probleem met die strategie is dat veel van jouw investeringen verloren zullen gaan naar doelgroepen die niet echt interesse hebben in jouw horeca-concept.
Wanneer je echter slim omspringt met alle vergaarde data, kan jouw investering worden omgezet in nieuwe, hongerige en dorstige klanten. Laten we ermee beginnen!
1. Begin met jouw huidige klanten
Jouw huidige klanten zijn al verkocht, dus richt je eerst op hen. Dit is het publiek dat het meest waarschijnlijk zal ingaan op een actie, nieuw gerecht of een nieuws-update.
Een trucje uit de hoed van Facebook: met een simpele handeling kan je jouw huidige e-maillijsten en online orderlijsten naar Facebook Ads Manager uploaden, die de informatie matcht met huidige Facebook-gebruikers. Je kan vervolgens deze klanten targeten met een doelgerichte advertentie.
Daarnaast kan je met de ‘Facebook-pixel’ mensen opsporen die jouw website hebben bezocht nadat ze van Facebook kwamen. Dat klinkt allemaal ingewikkeld, maar in realiteit is het slechts een simpele installatie van een stukje code op jouw website die ervoor zorgt dat Facebook een zee aan bezoekersdata binnenhaalt, allemaal automatisch! Vervolgens kan je overgaan tot targeting van deze grote groep mensen.
2. Ontdek en target het profiel van jouw droomklant met op maat gemaakte doelgroepen
Heb je de gegevens van jouw meest loyale klanten? Helemaal goed! Facebook biedt tools waarmee je deze huidige klanten kunt analyseren en doelgroepen kunt maken die lijken op het profiel van jouw huidige klanten. Met Facebook Audience Insights kun je meer te weten komen over jouw huidige klanten, waaronder geografie, demografie, levensstijl, en koopgedrag. Welke restauranteigenaar wilt daar nu geen inzicht in hebben? Hoe meer je weet over jouw klanten, hoe gerichter je jouw hele marketing kunt afstemmen.
Na het ideale profiel van jouw klant te hebben achterhaald, kan je beroep doen op Facebook Lookalike Audiences. Deze tool scant de demografie en interesses van de mensen in jouw doelgroep en matcht vervolgens nieuwe profielen die zeer sterk op hen lijken.
3. Adverteer bij "nieuwe" klanten
Een "nieuwe" klant is een persoon in de nabijheid die nog geen weet heeft van jouw restaurant. Bij het instellen van een advertentie, kan je er vervolgens voor kiezen om via locatie en interesses deze persoon in het vizier te nemen. Het is vooraf ook altijd nuttig om persona’s op te laten maken door jouw marketing-team. Heb je bijvoorbeeld een gezinsvriendelijk restaurant, kan je ervoor kiezen om jouw target in te stellen op:
- mannen tussen de 25 en 55 jaar;
- die kinderen hebben;
- binnen een straal van 15 kilometer;
- interesse hebben in op restaurant gaan.
Andersom kan je ook doelgroepen uitsluiten die hoogstwaarschijnlijk geen interesse hebben in jouw advertentie, zoals:
- mannen en vrouwen tussen de 18 en 25 jaar;
- geen kinderen;
- interesse hebben in muziekfestivals.
Extra tip: als je merkt dat jouw advertentie goed heeft gewerkt, kan je de doelgroep opslaan voor later gebruik.
Daarnaast kan je enkel en alleen nieuwe klanten targeten door doelgroepen uit te sluiten die zijn opgebouwd uit jouw klantenlijsten en websitebezoekers.
4. Hou specifieke gedragingen bij met jouw Facebook Pixel
Het bijhouden van websitebezoeken is relatief eenvoudig met de eerder besproken Facebook Pixel, wat namelijk een stukje code is dat bezoekers kan analyseren en opslaan in het advertentieprogramma van Facebook.
Laten we nog een stapje verder gaan. Heb je bijvoorbeeld een aparte pagina voor bijvoorbeeld:
- een specifiek evenement;
- cadeaubonnen;
- zaalverhuur voor bedrijfsfeesten, verjaardagsfeesten, familiefeesten;
Dan kan je voor deze aparte pagina’s eveneens aparte data bijhouden van geïnteresseerde bezoekers. Stuur vervolgens een zeer doelgerichte advertentie en wait until the magic happens!
De toepassingen zijn eindeloos. Wanneer je bijvoorbeeld een aparte pagina hebt voor jouw ontbijt-, lunch- en dinerkaart, kan je jouw doelgroep verder segmenteren en targeten op de soort maaltijd waar jouw bezoekers in geïnteresseerd zijn.
5. Remarketing is enorm belangrijk
Er gaat meestal een periode van bedenking of bezinning vooraf aan het moment dat een klant effectief overgaat tot een reservatie. Waarom dus alleen focussen op nieuwe gebruikers die nog geen interactie hebben getoond met jouw website of mediakanalen? Je kan namelijk instellen dat jouw advertentie nogmaals wordt getoond aan mensen die reeds jouw website hebben bezocht, of reeds op een bepaalde manier interesse hebben getoond in jouw zaak. Dit proces wordt retargeting of remarketing genoemd, en is een onmisbaar onderdeel van een goede Facebook advertentiecampagne. Het activeren van remarketing verhoogt aanzienlijk de kansen dat een klant uiteindelijk overgaat tot reservatie.
Conclusie
Werken Facebook-advertenties voor restaurants? Ab-so-luut! Facebook verzamelt een griezelige hoeveelheid over haar gebruikers. Dat maakt Facebook-advertenties een zeer effectief en lucratief middel, mits jouw marketing-team slim omspringt met de vergaarde data.