5 tekenen dat jouw SEO verouderd is (in 2022)
SEO is essentieel om jouw website optimaal vindbaar te maken in de zoekmachines. Mocht het reeds 6 maanden geleden of meer zijn dat er enige aanpassingen of toevoegingen hebben plaatsgevonden op jouw website, loop je het risico om jouw huidige positie kwijt te spelen. Is het al langer dan een jaar geleden, kan je er best werk van maken om jouw volledige SEO-strategie opnieuw onder de loep te nemen.
Is SEO een eenmalig klusje?
Het komt vaak voor: je bent na de bouw van jouw website door een digitaal marketingbureau de trotse eigenaar van jouw eigen webruimte. Echter zijn we nu al een jaar verder, en het is wat stil op jouw website. Wanneer mensen opzoekingen doen met zoekwoorden die in lijn liggen met jouw diensten kom je helaas niet meer vanboven tevoorschijn in de zoekresultaten. Sterker nog, jouw concurrenten staan nu op deze plek!
SEO is het herhaaldelijk proces van verbeteringen aanbrengen op jouw website. Bloggen, linkbuilding en technische optimalisatie dienen herhaaldelijk te worden uitgevoerd om jouw SEO te verbeteren.
Weet je niet of jouw website-SEO nog in orde is? Dat snappen we maar al te goed. Google past de SEO-algoritmes aan op regelmatige basis. Je moet dus steeds mee zijn met de nieuwste regeltjes om up to date te blijven (en dat is geen sinecure als je ook nog een restaurant of bar moet runnen). Binnen dit artikel halen we 5 situaties aan die aangeven dat het tijd is om aan de alarmbel te trekken. Laten we beginnen.
1. Jouw website heeft geen blogs en weinig woorden
Google is de aartsvijand van websites die weinig meerwaarde bieden aan het wereldwijde web. Zorg er dus zeker voor dat je minimum 200 woorden per pagina hebt staan, of je loopt het risico dat jouw pagina door Google wordt beoordeeld als ‘thin content’. Ga dus zeker boven de 200 woorden om jouw pagina informatief en aantrekkelijk te maken voor de zoekmachines.
Een geweldige manier om waarde toe te voegen aan jouw pagina is het starten en onderhouden van een blog, waarin je regelmatig informatieve artikels of leuke updates publiceert. Mocht je daar geen tijd voor hebben, kan je altijd beroep doen op een digitaal marketingbureau.
2. Jouw website heeft geen backlinks
Als digibeet-ondernemer heb je waarschijnlijk nog geen kaas gegeten van backlinks. Het is nochtans één van de krachtigste onderdelen van een goede SEO-campagne. Om het in een notendop uit te leggen, is een backlink een link die wordt aangemaakt op een andere site. Deze link linkt door naar jouw site. Wanneer Google merkt dat veel sites linken naar jouw site, word je beloond met een goede positie.
Let echter op: de reputatie en autoriteit van de linkende website geeft de doorslag. Zorg dus dat je stevige backlinks hebt staan die hun oorsprong vinden op gezonde, autoritaire domeinen.
Hoe kan je backlinks krijgen? Daar gaat voor de beginnende freelancer een tijdrovend proces aan vooraf. Hierin speelt vooral het juiste netwerk hebben een grote rol. Volzet heeft een zeer sterke linkbuilding-dienst uitgebouwd die jouw website enorm kan boosten. Vraag gerust naar onze backlink-pakketten. We helpen je graag verder!
3. Jouw website scoort niet goed voor specifieke zoekwoorden
Je zou tijdens het uittekenen van een SEO-strategie altijd rekening moeten houden met de zoekwoorden waar je hoog voor wilt scoren. Pizza, wijn, zware bieren, tapa's, evenementen,... Probeer altijd een goede focus te leggen op de zoekwoorden die belangrijk voor jouw zaak zijn. Als je jouw website en/of blog-artikelen goed afstemt op deze zoekwoorden, zal Google je belonen met een mooie positie.
4. Jouw website maakt slecht gebruik van interne links
Google houdt ervan wanneer jouw website vloeiend en overzichtelijk in elkaar steekt. Als je 5 keer moet doorklikken om op een belangrijke pagina te komen, zal het Google-algoritme zich vragen stellen over de structuur van jouw website. Desgevallend zou je gestraft kunnen worden voor het gebrek aan overzicht en gebruiksvriendelijkheid. Let er dus zeker op dat al jouw pagina's goed vindbaar zijn, en zet de belangrijkste pagina's meteen in jouw hoofdmenu.
5. Jouw afbeeldingen zijn niet SEO-vriendelijk
Het algoritme van Google kan geen afbeeldingen zien. Daarom is het belangrijk om jouw afbeeldingen te voorzien van een stukje tekst dat beschrijft wat er op jouw afbeeldingen staat. Dit wordt ook wel de alt-tekst genoemd. Het lijkt misschien een klein detail, maar wanneer dit consequent wordt toegepast zal de zoekmachine gunstig gezind zijn met jouw positie in de zoekresultaten.
Moet jij jouw website updaten voor SEO?
De zoekmachine-optimalisatie van jouw website is een omvangrijk karwei. Wanneer je weinig kennis of een gebrek aan een strategie hebt, loop je massa's website-verkeer mis. Heb je het gevoel dat jouw website nog veel stappen kan maken? Neem vandaag nog contact op!