5 redenen waarom een restaurant-website de investering waard is
Een goede website is voor de horecaondernemer een onmisbaar ingrediënt. Zie het als jouw digitale voordeur waar je meteen een goede eerste indruk mee wilt maken. Lees verder en ontdek hoe jouw restaurant-website het verschil kan maken.
Als eigenaar van een restaurant ben je waarschijnlijk al bekend met de noodzaak om jouw zaak op elke mogelijke manier in the picture te zetten, via elk mogelijk kanaal. Je hebt waarschijnlijk al enkele (tijds)investeringen gedaan in sociale media om een gestage stroom van klanten binnen en positieve online reviews te verdienen. Welke andere opties zijn er nog?
Het is ongetwijfeld een feit dat veel van jouw culinaire concurrenten al een eigen website hebben, hetgeen de volgende vragen oproept:
- Heeft het nut om te investeren in een restaurant-website, of kom je ook weg met loutere profielen op Facebook en Instagram?
- Laat je inkomsten liggen door jouw restaurant-website links te laten liggen?
- Zou je best zelf een website maken of besteed je het beter uit aan een digitaal marketingbureau voor horeca?
Hebben restaurants, bars en venues een website nodig?
Het korte antwoord: ja, maar we dienen dieper op de vraag in te gaan om het nut van een goede horeca-website te onderstrepen. Hier volgen de belangrijkste punten die de noodzaak van een website rechtvaardigen:
1. Websites trekken een stroom aan nieuwe klanten aan
De meest voor de hand liggende reden ligt in het feit dat websites nieuwe klanten aantrekken via verkeer dat komt uit de zoekmachines. Stel dat jouw restaurant gelegen is in Hasselt, en jouw ideale klant zit thuis met honger. Hij besluit op Google te zoeken naar ‘restaurants in Hasselt’. Als jouw restaurant geen (goede) website heeft, zal je nergens tevoorschijn komen in Google of andere zoekmachines.
Wanneer jouw website niet echt op punt staat, beperk je drastisch de manieren hoe nieuw cliënteel naar jouw zaak wordt getrokken tot louter sociale media. Sterker nog, ze zouden zelfs straal voorbij jouw vitrine lopen naar het volgende restaurant. Drama!
2. Websites bevatten een bron aan nuttige informatie
Het is super-belangrijk om een website onder je vleugels te hebben om informatie snel en eenvoudig te delen met jouw klanten. Jouw openingsuren, menukaart en adres zijn essentiële elementen die meteen zichtbaar zouden moeten zijn. Mensen hebben namelijk weinig geduld, en zeker als ze honger hebben!
Onze tip: stel bovenstaande informatie zo in dat deze direct leesbaar is vanuit Google na een eenvoudige zoekopdracht. Dat bespaart kostbare tijd en vergroot de kansen dat een mogelijke bezoeker jouw restaurant zeker zal overwegen.
3. Een goede website is een investering die staat als een huis, voor jaren
Investeren in marketing is vandaag een onmisbaar onderdeel inzake het uitbaten van een restaurant. Het is echter de zaak om slim om te springen met jouw voorziene marketingbudget. Door één keer verstandig te investeren in een top-website, staat deze er voor jaren met slechts minimale kosten aan updates. Het ideale droomscenario is een website waarbij je kleine updates makkelijk zelf kan doen. Denk hierbij aan het aanpassen van het menu, het online zetten van nieuwe specials of het plaatsen van leuke nieuwsupdates.
De kosten swingen pas echt de pan uit als je verschillende keren slechts half investeert in een complexe en middelmatige website. De rode draad? Beter één keer goed, dan 3 keer slecht.
Onze tip: kies voor een Webflow-website. Met een minimum aan moeilijke codetaal, een volledig gepersonaliseerd design en een heel overzichtelijke backend bespaar je massa’s kosten. Een Webflow-website is zo makkelijk dat je kleine updates volledig zelf kan uitvoeren, zelfs met minimale computerkennis. Zeg maar vaarwel tegen dure onderhoudskosten, want Webflow brengt de redding!
4. Een goede website duwt je voor op jouw concurrenten
Als jouw culinaire concurrenten hun website links laten liggen, vallen er voor jou veel eieren te rapen. Door een eenmalige investering te doen in een goede website kan je al het zoekmachine-verkeer afsnoepen van jouw concurrenten. Je vergroot jouw verkoopkansen, terwijl zij in het stof bijten.
5. Met een goede website maak je meteen jouw verhaal en branding duidelijk
Er blijft niets zo goed hangen als een goed horeca-merk. Dat kan je nergens zo goed overbrengen dan via jouw website. In tegenstelling tot Facebook, Tripadvisor en Instagram heb je op je eigen website alle creatieve vrijheid om jouw verhaal te vertellen. Laat je bezoekers dus onderdompelen in jouw unieke verhaal met een unieke branding en vormgeving.
Conclusie
Neem zeker deze punten mee in de afweging of een nieuwe website haar investering waard is:
- Met een goede website trek je een stroom aan nieuwe klanten aan.
- Mensen met honger hebben weinig geduld. Met een overzichtelijke website zorg je dat jouw informatie snel beschikbaar staat op het net!
- Je investeert beter één keer in een goede website dan drie keren in een spotgoedkope, maar rommelige website.
- Een goede website trekt al het zoekmachine-verkeer aan dat anders naar jouw concurrenten zou lopen.
- Met een visueel sterke en unieke website kan je jouw bezoekers op slag betoveren en overtuigen.
Heb je hulp nodig met jouw nieuwe website? Volzet staat voor je klaar!